Friday, February 13, 2009

Älskade möbelklassiker...

"När jag blir stor ska jag ha en soffa med stålram runt..."
Det var naturligtvis Le Corbusier´s soffa "Kuben" som jag menade.
Den hade jag sett i olika filmer och det var så jag skulle inreda min framtida egna bostad.
Som vuxen insåg jag dock att den här soffan var väldigt, väldigt dyr och någon "Kuben" blev det således inte...
Sedan några år tillbaka har dock billiga reproduktioner av flera möbelklassiker poppat upp som svampar ur marken. Vem som helst har nu möjlighet att inreda sitt hem med designmöbler à la Corbusier, Mies Van der Rohe, Eileen Gray, Eero Aarnio m fl och som samtliga är favorite
r hos mig.
Här ses Kuben som fåtölj.


Nedan ses ett höj- och sänkbart bord formgivet av Eileen Gray.
Eileen, född på Irland(1878-1976) är tveklöst en av de kvinnor som haft störst
inflytande på modern formgivning. Bordet är från 1927 och är än idag (mer än 80 år senare!) högst aktuellt.
Priset för en reproduktion ligger i regel runt 1000:- och finns b
la hos MIO för endast 890:-.


Nedan ses Mies van der Rohe´s fåtölj Barcelona och som har fått pryda ett hörn i vårt vardagsrum. Fåtöljen skapades för den tyska paviljongen på världsutställningen år 1929.
Le Corbusier, Mies van der Rohe och Gray kan verkligen sägas ha varit före sin tid!


Nedan ses ett exempel på hur de tre formgivarnas möbler tillsammans utgör ett mycket lyckat resultat i inredningen.


Nedan Eero Aarnio´s Åskbollen(Ball chair) i glasfiberarmerad plast, formgiven år 1963.
Eero född 1932 kommer från Helsingfors och har haft stor framgång med sin formgivning. En annan mycket känd möbel fromgiven av Aarnio är "Bubble" från 1968, en hängande stol av akrylplast(se nedan).
Hade jag bara haft plats hade de här två mästerverken tveklöst fått utgöra en del av mitt hem!

Bilder lånade från www.fpdesign.se


0 comments:

Post a Comment