Saturday, May 16, 2009

Design...

Igår(lördag) gav vi oss iväg tidigt för att besöka Malmös olika design- och inredningsbutiker. En klar favorit blev butiken Olsson och Gerthel på Engelbrektsgatan där vi fick möjlighet att se och känna på de flesta av möbelklassiker såsom: Mies van der Rohe, Charles Eames, Verner Panton, Eero Saarinen, Warren Platner och för mig en nyupptäckt formgivare vid namn Achille Castiglioni. Jag fastnade direkt för en, i mina ögon väldesignad lampa vid namn Snoopy från 1967. Väl hemma tog jag reda på mer om formgivaren och fann att Castiglioni(1918-2002) var och är en känd Italiensk arkitekt och industridesigner som under sin livstid hann mottaga flera utmärkelser för sin formgivning och design.
Snoopy har ett överkomligt pris på 8400:- och när jag har möjlighet ska den med all säkerhet få pryda mitt hem!

Bild lånad från www.stardust.com

Andra kända verk av Castiglioni är pallen Mezzano från 1955 med traktorsits liksom den för många kända golvlampan Arco från 1962 med bas av marmor och en aluminiumbåge med halvklotformad reflektor.

Bild lånad från www.treadwaygalley.com

Bild lånad från www.svenssons.se

Andra favoritstunder under gårdagen var när jag fick möjlighet att provsitta favoritdesignern Arne Jacobsens Ägget och Svanen. Mycket, mycket hög komfort. Vill ha!
Och i bokhandeln på Södergatan hittade vi inte bara helt fantastiska böcker om design, arkitektur och inredning utan även möbelklassiker i form av b la Marcel Breuer(Ungersk arkitekt och möbelformgivare) med stolen Wassily som var den första stålrörsfåtöljen och som skapades år 1925. Inspirationen till fåtöljen var för övrigt Breuers eget cykelstyre.
Vidare är stolen uppkallad efter Bauhausmästaren och konstnären Wassily Kandinsky.
Åter igen blir jag förvånad över att stolen inte bara håller en hög design den är även rena drömmen att sitta i!
I like!

Bild lånad från www.furniturestoreblog.com

Däremot måste jag säga att gårdagens besök hos BoConcept var något av en besvikelse. Fann ingen inspirationen alls, vilket jag hade förväntat mig!

0 comments:

Post a Comment