Saturday, May 9, 2009

Industridesign...


Bilder lånad från www.skonahem.com
Tidigt igår morse åkte jag med sambon in till hans jobb för att tillverka fyllfat. Detta efter tips från pappa om att vi kunde ha stor nytta av detta redskap nu när vi har så mycket skravel och längre fram även puts och betong att "skyffla bort"(spade funkar ej). Så med traditionella redskap som fyllhacka och fyllfat ska nu detta arbete flyta på betydligt smidigare än förut.

Väl där inne gick jag även en rundtur för att se om jag kunde finna några kap. Jag har alltid dragits till den industriella designen och det var som om intresset väcktes för mig på nytt. Hittade b la en fläkt som jag skulle vilja ha och sätta upp någonstans här hemma. Motorn måste dock monteras bort!
Jag hittade även rustika industrilampor, ett bord i stålkonstruktion liksom fler fläktar.

Vidare är den äldre industridesignen från 1930–50-talen idag hetare än någonsin. Designen är praktisk, slitstark och snygg. Här blandas blanka stålytor/rått stål med mjukt svart skinn och lent trä, gärna med lite patina.
T ex så har favoriter som Eileen Gray, Mies Van der Rohe och Le Corbusier hämtat sina idéer och material från den industreilla verksamheten.
Idag hittar man inredning med rötter från den industriella designen i de flesta möbel- och inredningsbutiker. B la så har MIO följande lampa(x2) som jag skulle vilja ha över vårt matbord.

Bild lånad från www.mio.se


Nedan följer fler inspirerande bilder med industridesign
.


Bilder lånade från www.3rings.designerpages.com

Bild lånad från www.theideationphase.com

0 comments:

Post a Comment